نخ poy

نخ POY به گونه ای از نخ گفته می شود که در زمینه نوع ساختار پلیمری، یک زنجیره مولکولی به شکل نیمه آرایش یافته می سازد. که این مقدار بی نظمی سبب به وجود آمدن ازدیاد طول در محصولی که تولید می شود می گردد. به طور معمول نخ های POY یا به شکل ترکیبی با دیگر نخ ها اصطلاحا ITY  صرف شده و یا اینکه در کارخانه های تکسچرایزینگ به تکسچره نخ و استرچ تبدیل خواهد گشت.

این گونه نخ با توجه به مصرف نمودن چیپس پلی استر (PET) براق و نیمه مات و با بهره بردن از تازه ترین ماشین آلات روز بصورت سفید و رنگی ( با استفاده از مستربچ با دانه های رنگی) تولید می شود.

که دیگر به رنگرزی احتیاجی ندارند در دیگر مراحل نمی باشد.

از این گونه نخ به شکل نخ پایه در ساخت گونه های مختلف نخ های تکسچره DTY ،ITY ، ATY  و گونه های دیگر نخ های کشیده شده (FDY) استفاده به عمل می آید.

آشنایی با نخ POY

نخ نیمه آرایش یافته چگونه تولید می شود؟

این صنعت بسیار ارزشمند است و از آن با نام صنعت ذوب ریسی هم یاد می شود چرا که یکی از گونه های تولید الیاف مصنوعی مانند نایلون،  پلی استر و پلی پروپیلن روش ذوب ریسی است.

برای به تولید رساندن پیش از هر چیز، چیپس پلی استر که در جامبوهای یک تنی مورد بسته بندی قرار می گیرد به اتاق چیپس وارد خواهد شد. بعد از آن با بهره بردن از جرثقیل، چیپس ها به درون مخازن ذخیره مواد (هاپر) وارد می شود.

انتقال چیپس پلی استر در سیستم به وسیله هوای فشرده شده به انجام خواهد رسید. به این ترتیب که هاپر تخلیه چیپس را در طبقه همکف می گذارند و مخازن اصلی چیپس را در طبقه پنجم همان جا قرار می دهند. با زمان بندی دقیق چیپس پلی استر به بالا ارسال می شود و دقیقا به ارتفاع 35 متری خواهد رسید. هاپر ذخیره از دو سطح ذخیره خواهد شد.

سنسورها خالی یا پر بودن مخازن را به شکل اتوماتیک کنترل خواهند کرد. وقتی که میزان چیپسی که درون مخازن قرار دارد به کمترین میزان برسد سنسورها به کار افتاده و چیپس ها از هاپرهای بیرون شده به هاپرهای ذخیره انتقال داده می شوند و هنگامی که چیپس از سطح پر می گذرد و هاپر مملو می شود، سنسورها عمل منتقل کردن چیپس را متوقف خواهند کرد.

چیپس طبق ظرفیت و میزان خاص به درون کریستالیزور وارد خواهد شد. کریستالیزور به وسیله هوای داغ و پاشش چیپس به وسیله هوا و همچنین میزان فشار، اجازه چسبندگی را نمی دهد و آن ها به هم نخواهند چسبید و مقدار آبی که دورن چیپس قرار دارد را تا میزان قابل توجهی خواهد گرفت اما خشک نخواهد کرد. اما به هر حال  سبب می شود که زنجیره های درون چیپس مورد کریستالیزه قرار گرفته و رنگ سفیدی به خود بگیرند.

پس از کریستالیزه شدن، چیپس ها دیگر هرگز به هم نخواهند چسبید. بعد از آن چیپس به درایر وارد خواهد شد و در آن مکان میزان رطوبتی که باقیمانده است به 005/% خواهد رسید. مقدار فشار و دمای هوای فشرده شده که جهت منتقل کردن چبپس ها از آن استفاده به عمل می آید، به وسیله سیستم های جانبی ایجاد مورد کنترل قرار می گیرد.

چیپس پلی استر پس از خشک شدن به اکسترودر وارد خواهند شد. به انجام رساندن مرحله های ذوب چیپس پلی استر به شکل پیوسته انجام خواهند گرفت. هر نوع مکث و یا به وجود آمدن کم ترین مشکلات در طول راه سبب قطع شدن تولید می شود و خسارت های بسیاری به کل سیستم وارد خواهد گشت.

داخل اکسترودر، چیپس به وسیله حرارت منطقه ای و ماردون مارپیچ به پلیمر مذاب یکنواخت با دما و گرانروی تعیین شده تبدیل خواهد گشت. پس از گذشتن این مرحله به فیلتریگ می رسیم و پلیمر مذاب به فیلتراسیون منقل می شود. فیلتراسیون از گذشتن مواد اضافی درون پلیمر جلوگیری به عمل می آورد.

هر چیپسی با توجه به گونه و شرایط ساخت روش مشخص تولید را طلب می کند.

بعد از آن این پلیمری که ذوب شده است به داخل لوله های مشخص فرستاده شده، به بخش هد ریسندگی انتقال داده می شود. به جهت پیشگیری کردن از پایین آمدن دما و سخت شدن پلیمر مذاب همه سیستم حرکت داخل یک سامانه لوله دو جداره انتقال داده می شود که در کناره های این پلیمر مذاب ، روغن مشخصی با دمای مخصوص با دقت ±1˚C و همچنین سیستم دوجداره کنترل خواهد شد، که پلیمر مذاب هیچ گونه تغییر دمایی به خود نبیند. در صورتی که کمترین تغییر دما در این فرآیند به وجود بیاید در پلیمر مذاب شرایط مناسب برای به تولید رساندن مهیا نخواهد داشت.

بعد از آن پلیمر مذاب به سوی پمپ ها هدایت خواهد شد. سیستم پمپ ها مترینگ می باشد. این بخش از اصلی ترین بخش های تولید نخ POY است. پمپ ها به شکل چرخ دنده ای به کار گرفته شده و مقدار دقیق گذر مواد را کنترل می کند به شکلی که هر پمپ باید با توجه به نمره نخ تولیدی میزان دقیق و مشخص پلیمر مذاب بگذراند.

بعد از آن پلیمر مذاب به بخش تولید رشته های نخ یا همان اسپیرنت ریسندگی وارد خواهد شد. در این بخش با دبی و ظرفیت و نمره مخصوص رشته های نخ تشکیل خواهند شد. به این معنا که با گذشتن این پلیمر مذاب از سوراخ های بسیار کوچک رشته های نخ با عدد مخصوص تولید خواهد شد.

در مرحله بخش کوانچینگ این پلیمر مذاب که به شکل رشته های کاملا باریک نخ از سوراخ های کاملا کوچک اسپیرنت ها خارج آمده ، سرد خواهد شد. که این روش با دبی با هوایی و دما و میزان رطوبت مخصوص صورت خواهد گرفت.

پس از کوانچینگ عمل روغن زن به نخ POY ساخته شده انجام خواهد گرفت. روغن ریسندگی جهت به وجود آوردن حالت لعاب به نخ داده می شود. این عمل سبب می شود مرحله های بعدی ساخت نخ POY دقیق تر به انجام برسند و در آخر نخ POY ساخته شده بر روی دوک های مقوایی مخصوص چند لایه (بوبین) به وسیله دستگاه های دقیق و حساس به اسم وایندر پیچیده خواهد شد. این مورد کاملا حساس و دقیق می باشد به گونه ای که کشش و تسریع دستگاه به شکل دیجیتال کنترل خواهد شد.

به آخرین مرحله خارج کردن بوبین های مقوایی نخ POY از همان دستگاه وایندر داف می گویند. داف به دو صورت انجام می شود  داف اتوماتیک و داف دستی در داف دستی مرحله های کار باید که با دقت بسیار زیادی به انجام برسند.

چگونگی تولید نخ poy

نمرات قابل تولید نخ poy

همانطور که می دانیم نمره نخ نشان دهنده نازکی یا کلفتی آن است و براساس ضخامت نخ تعیین می گردد. محاسبه نمره نخ به روش مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است که البته نمره نخ poy به روش مستقیم محاسبه می شود. در روش مستقیم برای محاسبه نمره این نخ اقدام به اندازه گیری وزن نخ برای طول مشخصی از آن می نمایند. بنا بر تعریف هایی که توسط کارشناسان و مهندسان ارائه شده، نمره نخ poy برابر است با نسبت وزن نخ به طول آن. واحد متداول و رایج برای اندازه گیری نمره نخ poy، واحد دنیر (denier) بوده که نشان دهنده وزن 9000 متر نخ poy برحسب گرم می باشد. به طور مثال اگر 9000 متر نخ poy دارای وزن 90 گرم باشند، نمره این نخ 90 دنیر خواهد بود.

نمرات قابل تولید نخ poy در کارخانجات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند اما به طور معمول و براساس بررسی های انجام شده نمرات قابل تولید این نخ بین 75 تا 1000 دنیر می باشد. البته این نمره قابل تولید برای نخ poy filament است و نوع دیگری از این نخ تحت عنوان نخ poy micro filament نیز وجود دارد که نمرات قابل تولید آن بین 50 تا 300 دنیر می باشد.

ردیف فیلامنت نمره نخ(دنیر)
۱ 36 100
۲ 48 100
۳ 144 100
۴ 48 150
۵ 288 150
۶ 72 200
۷ 72 225
۸ 96 225
۹ 96 300
۱۰ 144 300
ردیف فیلامنت نمره نخ(دنیر)
۱۱ 96 350
۱۲ 90 375
۱۳ 192 400
۱۴ 192 400
۱۵ 144 450
۱۶ 192 450
۱۷ 192 600
۱۸ 192 650
۱۹ 96 750
۲۰ 192 750

ویژگی های نخ poy

نخ poy یکی از بهترین و پرمصرف ترین انواع نخ در صنایع نساجی محسوب می شود و دارای ویژگی های بسیار زیادی نیز است. نمرات قابل تولید این نخ همانطور که گفته شد بین 75 تا 1000 دنیر است که یکی از مهم ترین ویژگی های این نخ می باشد. علاوه بر آن نخ poy دارای کلاس های وزنی مختلفی نظیر 14,9 و 20 کیلوگرم نیز می باشد. نخ های poy از نظر درخشندگی یا همان براقیت نیز در انواع زیر قابل تولید است:

  • نیمه مات
  • برایت (Bright)
  • سوپر برایت (Super Bright)

نخ های poy از نظر رنگ دارای تنوع بسیار وسیعی بوده که البته این نخ های رنگی از ثبات نوری بسیار عالی برخوردار بوده و کاملا قابل شستشو هستند. نخ های رنگی poy به صورت تصعیدی و براساس نیاز مشتری همواره تولید و عرضه می گردد. تعداد فیلامنت (filament) نخ های poy نیز معمولا بین 24 تا 288 می باشد که البته این تعداد بسته به نمره نخ می تواند متفاوت باشد.

پارچه هایی نیز که با استفاده از نخ poy تولید می شوند، از خاصیت حرارتی فوق العاده ای برخوردار بوده و همچنین دارای قابلیت آویزش بسیار خوبی هستند. از دیگر ویژگی های انواع پارچه تولید شده با استفاده از نخ poy می توان به انعطاف پذیری بسیار بالای آن ها اشاره کرد که یک ویژگی بسیار مهم به شمار می آید.

موارد کاربرد نخ poy

نخ poy دارای کاربرد های بسیار زیادی است و البته روز به روز نیز شاهد افزایش کاربرد این نوع نخ در صنایع نساجی می باشیم. در ابتدا لازم است ذکر کنیم که از نخ poy همواره به عنوان ماده اولیه جهت تولید نخ های استرچ (ATY) و تکسچره (DTY) در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موارد کاربرد این نخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و تولید انواع پارچه های رومبلی
  • طراحی و تولید انواع پارچه پرده ای
  • طراحی و تولید پارچه های مخصوص نظافت حساس نوری
  • طراحی و تولید پارچه های جلا دهنده عدسی
  • طراحی و تولید پارچه های مخصوص نظافت تجهیزات و قطعات میکروالکترونیک
  • مناسب جهت تولید انواع لباس زیر
  • مناسب جهت تولید انواع لباس زنانه
  • مناسب جهت تولید انواع لباس ورزشی به خصوص لباس های ورزشی زمستانه
  • مناسب جهت تولید انواع لباس پیراهنی
  • مناسب جهت تولید انواع لباس کار
  • مناسب جهت تولید انواع جوراب
  • مناسب جهت تولید انواع پارچه های کشباف
  • قابل استفاده در تولید فیلتر ها
  • و…

موارد ذکر شده نشان می دهد که نخ poy دارای کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت پوشاک است و به همین دلیل نیز این نوع نخ همواره جزء تولیدات اکثر شرکت ها به خصوص شرکت ایران پلی استر می باشد.

قیمت نخ poy

قیمت نخ poy همانند هر نوع نخ دیگری به عوامل و فاکتور های مختلفی بستگی خواهد داشت و به عبارتی قیمت گذاری نخ poy براساس این فاکتور ها و عوامل انجام می گیرد. در خرید و فروش نخ poy همواره برای تعیین قیمت این نوع نخ اقدام به بررسی تمامی این فاکتور ها و عوامل می کنند که عبارتند از:

  • نمره
  • استحکام
  • تاب
  • اصطکاک
  • تنش
  • یکنواختی
  • رطوبت

موارد ذکر شده جزء فاکتور های کمی و کیفی در تعیین قیمت نخ poy به شمار می آیند که توسط خریداران مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. البته موارد دیگری نظیر برند تولید کننده نخ و همچنین حجم سفارش مشتریان و… همگی بر قیمت نهایی این نوع نخ تاثیر گذار خواهند بود. در سال های اخیر نوسانات بازار نیز یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت فروش نخ poy بوده است. برای بررسی فاکتور های کیفی و کمی در نخ poy معمولا خریداران به خصوص صنایع پوشاک اقدام به بررسی نمونه هایی از نخ ها در آزمایشگاه های خود می کنند.

مرجع خرید نخ poy

همواره بسیاری از خریداران و مشتریان عمده نخ poy به دنبال یک مرجع معتبر و مطمئن جهت استعلام قیمت و همچنین خرید نخ poy می باشند. دلیل این موضوع نیز این است که خرید این نخ از یک مرجع معتبر و مطمئن از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر از خرید همان نخ از یک مرجع نامعتبر یا همان واسطه ها می باشد. واسطه ها و مراجع غیر معتبر همواره انواع نخ را با قیمت هایی بالاتر از قیمت کارخانه به مشتریان عمده و خریداران عرضه می نمایند. علاوه بر آن در بسیاری از موارد نیز واسطه ها کیفیت محصولات خود را تضمین نمی کنند.

شرکت ایران پلی استر یک مرجع معتبر و مطمئن برای خرید نخ poy با بالاترین کیفیت به شمار می آید. این شرکت در سال های اخیر موفق به صادرات این نخ به بسیاری از کشور های آسیایی و اروپایی نیز شده است. برای استعلام قیمت روز انواع نخ و همچنین شرایط فروش می توانید در هر زمان با کارشناسان فروش سایت ایران پلی استر ارتباط برقرار نمایید.

شما می توانید برای فروش نخ یا خرید نخ POY و اطلاع از قیمت نخ POY به سایت ایران پلی استر مراجعه کنید.

فهرست